Studie- og ordensregler

Skolens studie- og ordensregler er udstedt i henhold til Bekendtgørelse om studie- og ordensregler i de gymnasiale uddannelser (Bek. nr. nr 1077 af 13/09/2017) og vejledningen til denne.

Grundlaget for ordensreglerne er, at skolen skal være præget af åbenhed med vægt på ligeværd, tolerance, selvstændighed og hensynsfuldhed. Den enkelte elev og lærer har et medansvar for, at dette kommer til udtryk i hverdagen, så der skabes et godt studiemiljø. Derudover sikrer studie- og ordensreglerne, at undervisningen kan opfylde formålet med uddannelsen til studentereksamen og HF-eksamen. Derfor rummer ordensreglerne bl.a. følgende krav til eleverne for deltagelse i undervisningen:

• Du har mødepligt.
  • Du skal møde velforberedt til timerne og har pligt til at bidrage positivt til undervisningen.
  • Du skal medvirke til, at undervisningen kommer i gang til tiden, og at der er arbejdsro til alle.
  • Du skal aflevere alle opgaver til tiden.
  • Du skal holde dig orienteret om skemaændringer, arrangementer, opgaver, prøver m.m. via Lectio.
  • Du skal angive årsagen til eventuelt fravær på Lectio.
  • Studie og ordensregler her

Fravær

På Gentofte Gymnasium tager vi elevers fravær meget alvorligt og arbejder løbende med at nedsætte fraværet og fastholde elever. Derfor er skolens fravær faldende. Skolen har en del elever med funktionsnedsættelser eller lange sygdomsforløb, så fraværsprocenterne dækker over store variationer.

Målet var at fraværet i 2020-2021 højst skulle være 15%. Fraværet har været faldende men er dog stadig ikke kommet under 15%. Fraværstallet dækker over, at der er enkelte elever, der i forbindelse med den virtuelle undervisning under COVID19-hjemsendelsen har haft det meget svært.

Fravær Skriftligt fravær
2017-2018 18,6% 22,2%